Interview FC Twente

Al sinds jaar en dag leveren we onze producten aan FC Twente. Sinds medio 2021 zijn we zelfs Premium Partner van ‘onze’ club. Wat maakt onze samenwerking zo uniek? Waar liggen de uitdagingen en wat houdt de club momenteel bezig? We spraken met Rik Bronkhorst en Marco Behrens van FC Twente.

Commerciële Zaken weer volledig in eigen beheer

Marco is Manager Commerciële Zaken bij FC Twente en zet zich al 21 jaar in voor de club. Hij is verantwoordelijk voor alles wat geld genereert, met uitzondering van de catering. “Eigenlijk alles wat geld oplevert valt in mijn portefeuille”, zegt Marco. “Dat doe ik met een team van ongeveer 12 mensen. Als groeiende club vind ik het heel leuk dat we alles weer in eigen beheer hebben. We hebben de meeste kennis, we moeten dat zelf kunnen. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat de ledboarding is gevuld, dat de skyboxen verhuurd zijn en dat er sponsoren zijn voor de virtual carpets (uitingen geprojecteerd naast het doel, red.). We zitten momenteel zo in de lift dat grotere sponsoren zich daarvoor zelf bij ons melden. Voor ons is het sportief gezien een goed moment dat we in deze tijd weer een nieuwe hoofdsponsor kunnen zoeken.”

Hoe vinden jullie die nieuwe hoofdsponsor? 

We bekijken met een potentiële sponsor goed wat de KPI’s zijn, wat de verwachtingen zijn, wat voor exposure we gaan inzetten. Wat spreken we af? Voordat zo’n contract van A tot Z rond is ben je zo een half jaar verder. We hebben bewust gezegd dat we de tijd nemen en dat we ons, met de sociaal maatschappelijke rol in de regio, willen verbinden aan een partij die echt bij ons past. Als we nu een nieuwe hoofdsponsor vinden, willen we ons daar ook aan verbinden voor 5 jaar. Met commitment en een goed gevoel bij elkaar. Iets dat past bij ons DNA. Daar ligt de uitdaging voor de komende periode.

De Grolsch Veste is meer dan alleen voetbal

Rik Bronkhorst is als Manager Meetings en Events verantwoordelijk voor alle horeca in het stadion op alle niveaus. Van de catering voor de skyboxen, de businessrestaurants en de spelers, tot aan de biertjes en de broodjes Twenteham in de grachten. Op dagen dat er geen wedstrijden zijn worden de commerciële ruimtes in het stadion door Rik en zijn team verhuurd aan bedrijven en consumenten voor een congres of feestje. Ook dan verzorgen zij de catering, geheel in eigen beheer. Rik: ”We hebben daarin een behoorlijke groei meegemaakt. In het jaar van degradatie was deze extra bron van inkomsten zeer welkom voor de club! Het heeft ons destijds nieuwe kansen en inzichten gegeven. Nu, na corona, zien we dat het algemene bestedingspatroon is veranderd. Mensen zijn daar uitbundiger in geworden. Voetbal is emotie. Het is een grote uitlaatklep voor iedereen. Ook als het privé even niet zo lekker gaat is het fijn om je gedachten te kunnen verzetten onder het genot van een biertje en een broodje. Even weg uit de dagelijkse sleur.”

Samen groeien

Vooral voor de publiekscatering neemt FC Twente veel producten bij Twepa af. Van bekers tot aan bakjes. Eigenlijk alles wat je meekrijgt met jouw bestelling bij de horecapunten in het stadion. “Onze neutrale beker heeft onlangs plaats gemaakt voor een nieuwe Grolschbeker met reliëf”, vertelt Rik. “Mooi dat we ook déze beker gewoon via Twepa kunnen afnemen, ondanks dat het een ander product is geworden”. Marco vult hem aan: “Dit zegt ook weer veel over het noaberschap waar we als Tukkers zoveel waarde aan hechten. We blijven met elkaar de verbinding zoeken en hoeven geen partijen buiten te sluiten. Dat is echt samen groeien. Een voordeel voor iedereen”.

Noaberschap 

Rik en Marco zijn het er samen over eens. De groei die ze nu doormaken, na de moeilijke tijd die er geweest is, is voor alle partijen positief. “De club groeit, de afnames nemen toe. Dat is win-win. Te gek! Daar hebben we het onderling ook vaak over. Als het sportief goed gaat wordt het voor iedereen makkelijker. Dan krijg je een andere ‘vibe’ in de regio. We breken alleen maar records. Qua stoelen, qua skyboxen.”

Rik vertelt: “We gaan weer terug naar het niveau qua bezetting als in 2010. Natuurlijk zijn er nog wel opgelopen achterstanden in te halen door de moeilijke periode die we gehad hebben, maar als het sportief zo door blijft gaan dan kan het heel mooi gaan met de club.

Een uitwedstrijd tegen een gerenommeerde club is geen makkelijke wedstrijd, maar je hebt gewoon kans. We kunnen tot het einde meestrijden voor de hoogste plek. Niemand had vijf jaar geleden kunnen dromen dat wij nu alweer zouden staan waar we nu staan.”

“We groeien samen. Maar dat betekent ook elkaar vasthouden als het wat minder gaat in slechte tijden. Dat wil ik zeker even benoemen”, zegt Marco. “We werken sinds jaar en dag samen met jullie familiebedrijf, Twepa. In goede tijden, maar ook in slechte tijden. Toen het water ons echt aan de lippen stond, stonden jullie klaar voor ons. Jullie bleven verbonden aan FC Twente. Sponsorcontracten werden verlengd en jullie hielpen ons met investeringen. Jullie directeur Coen Brinkman snapte het belang en de maatschappelijke rol van de club voor de regio. Als oud-voorzitter van de TOS dacht hij met ons mee.”

Rik vult aan: ”Ook onze supporters lieten ons niet vallen. We verkochten na het degraderen meer seizoenkaarten dan het jaar ervoor. Dat is kenmerkend voor hoe sterk en veerkrachtig de regio is!” 

Premium Partners 

“Toen we onze samenwerking wilden intensiveren hadden wij een nieuw sponsorschap; de Premium Partners”, aldus Marco. “Twepa sloot bij ons het eerste Premium Partner contract af! Het had een vliegwieleffect. We gaan inmiddels naar de 10 premium partners. Coen helpt ons er nog regelmatig aan herinneren dat hij de eerste was ;-) Dat jullie dat als regionale partij waren hielp wel. Het maakt ons sterk. De loyaliteit van de regio. We zijn nu op de juiste weg. Maar daar hebben we wel onze sponsoren en met name onze partners bij nodig. Ook dat is onderdeel van samen groeien.”

Twepa denkt mee in oplossingen 

“Er zijn bij elk bedrijf wel eens momenten dat het niet zo gaat als gepland. Dat er bijvoorbeeld leveringsproblemen zijn door een schip dat overdwars in het kanaal ligt”, aldus Rik. “Juist dan zie je dat het team van Twepa gewoon meedenkt in oplossingen. Die flexibiliteit is te gek! Natuurlijk heb je best wel eens een kritische noot naar elkaar en dat moet ook. Het houd je scherp. Dat houdt de relatie goed. En daar heb je uiteindelijk veel meer aan.”

Marco vult Rik enthousiast aan: “Uiteindelijk is het een stukje service dat jullie leveren. Het meedenken, het meebewegen. Ik weet zeker dat jullie nog veel meer relaties hebben die al jaren bij jullie afnemen vanwege jullie service. Wij gaan voor een duurzame relatie. Zodat je weet wat je aan elkaar hebt.“ 

Nieuwe wetgeving schrijft voor dat 75% van de gebruikte bekers vanaf 1 januari 2024 hoogwaardig moet worden verzameld en gerecycled.


Een goede, maar uitdagende verantwoordelijkheid voor iedereen “Twepa denkt met ons mee. Ook met afval scheiden bijvoorbeeld. We hebben een flinke uitdaging met de veranderende wetgeving rondom plastic afval. Jullie helpen ons naar een oplossing te zoeken in duurzaamheid.” Rik geeft aan: “De eerste stappen die we gezet hebben zijn goed. We zijn al een heel eind op weg. Het scheiden van onze eigen disposables hebben we nagenoeg helemaal op de rit. De grootste uitdaging ligt nog bij bijvoorbeeld de chipszakjes en de candybar verpakkingen. Dat zijn de plastic verpakkingen die onze afvalstroom vervuilen. Dat is niet zuiver genoeg. Met het volume dat wij draaien is het logistiek nog niet haalbaar om dat netjes te verwerken bij een inleverpunt. Daar ligt een uitdaging waarin we de laatste stap moeten zetten.” 

“Plastic is overigens niet het probleem van de vervuiling. Het is het gedrag van de mensen en het feit dat we alles laten slingeren. Als er iets is dat heel vaak gebruikt kan worden is het plastic. Eigenlijk is het een heel duurzaam product. Mensen moeten opgevoed worden om alles netjes te scheiden in de maatschappij. Daar gaat heel veel tijd en energie in zitten!” 

“Voor Twepa is iedereen even belangrijk. Dat geldt voor zowel grote als kleine klanten.”

Marco is het er roerend mee eens: “Mooi dat je dat zegt. Dat is wat Twente ook voelt. Wij zijn groot geworden door de kleintjes. We mogen nooit de bakker op de hoek vergeten. Iedereen doet het naar eigen budget. We hebben in het verleden wel eens een sponsor gehad uit het Westen. Die kwam hier in 2 jaar tijd exposure halen en was daarna weer verdwenen. Een grote eendagsvlieg waar de kleineren uit de regio voor moesten wijken. Toen hebben we gezegd: ”Dat moeten we niet meer willen.” De bakker op de hoek, de stratenmaker die hier in het stadion zit. Dat zijn voor ons, vind ik, de bouwstenen van het succes.” Rik vult aan: “Daarom is Twepa voor ons ook zo belangrijk. Want júllie leveren juist de bekers en de bakjes voor die supporters op de tribune. Voor iedereen moet het top zijn! Jullie begrijpen dat.”